دسته‌بندی نشده

مروارید پرورشی چیست؟ تفاوت مروارید پرورشی و مروارید طبیعی؟

اون زمان که مروارید، اون قدر نایاب و کمیاب بود که هیچ کس جز خانواده های سلطنتی و اشراف زاده، قدرت خرید اون رو نداشتن، اون زمان که ماهیگیرها، مروارید رو از اعماق دریاها پیدا کردن، هیچ کس تصورش رو نمیکرد که یه روز این دانه کمیاب، با دخالت انسان قابل پرورش باشد.

مرواریدهای پرورش یافته با دخالت بشر همچنان توسط نرم تنان به وجود می آیند و همان درخشش و زیبایی مرواریدهای طبیعی را دارند و البته  به لطف کِشت و پرورش مروارید توسط انسان، دیگر به کمیابی گذشته نیستند.

در مقاله پیشِ رو از خانه زیورالات شیدخت، هر آنچه باید در مورد مرواریدها بدانید به آن پرداخته شده است:

نحوه شکل‌‌گیری مروارید

روش های تشخیص مروارید اصل از مروارید تقلبی

نحوه قیمت گذاری مروارید

تفاوت مروارید پرورشی و مروارید طبیعی

انواع مرواریدهای موجود در بازار

نحوه شکل‌گیری مروارید

مرواریدها حاصل سیستم دفاعی نرم تنان من‌جمله صدف هستند. زمانی که سنگریزه‌های کوچک یا هر جسم سخت خارجی دیگر داخل گوشت نرم و حساس بدن صدف می‌شود، به آن آسیب رسانده و بدن صدف، شروع به ترشح ماده ای عموماً شیری رنگ می‌کند تا از خود حفاظت کند. این سیستم دفاعی جذاب باعث شکل‌گیری این دانه‌های زیبا و محبوب شده که البته کشف این مکانیزم شکل‌گیری مروارید بود که به انسان‌ها کمک کرد تا با استفاده از آن بتوانند تعداد بیشتری از این گوهر را در کشتگاه های پرورش مروارید تولید کنند و استفاده از این سنگ زیبا را از انحصار اشراف و ثروتمندان خارج کنند

روش‌های تشخیص مروارید اصل از مروارید تقلبی

درست است که مرواریدهای برآمده از دل صدف، دارای قیمت‌های بسیار متفاوتی هستند و دامنه قیمتی گسترده آ‌ن‌ها به عوامل مختلفی نظیر شکل، رنگ و اندازه آ‌ن‌ها بستگی دارد اما در بازار مروارید، مرواریدهای مصنوعی با کیفیت‌های متنوع نیز وجود دارند که البته بهترین کیفیت این مرواریدهای مصنوعی، نوعی مروارید بنام مروارید شِل است که با استفاده از پودر صدف طبیعی و در کارخانه‌ها تولید می‌شود. مروارید شل به دلیل داشتن وزن و شکل یکسان در صنعت طلا و جواهر کاربرد دارد چرا که به دلیل داشتن همین وزن و شکل یکسان مرواریدها، محاسبه وزن طلا بعد از کسر تعداد مرواریدهای به کار رفته بعد از ساخت را آسان کرده و البته پوسته رنگ روی این مرواریدها برخلاف سایر مرواریدهای مصنوعی، به راحتی از بین نمی‌رود.

اما نکته ای که در تشخیص مرواریدهای اصل از مرواریدهای مصنوعی باید به آن توجه داشت، درخشش غیر طبیعی مرواریدهای مصنوعی است. مرواریدهای اصل موجود در بازار معمولا دارای درخششی مات‌گونه هستند و هنگام قرار گرفتن در معرض نور، روی سطح آن‌ها معمولا طیفی از رنگ‌های دیگر نیز دیده می‌شود که این ویژگی منحصر به فرد تنها منحصر به طبیعت بوده و مرواریدهای ساخت بشر، چنین تلالوی منحصر به فردی ندارند و معمولا از یک درخشش مصنوعی و یکسان برخوردارند.

 مرواریدهای مصنوعی، معمولا گِرد و شبیه مروارید غلتان، یعنی گران‌ترین مرواریدها هستند بنابراین از قیمت نسبتاً پایین این مرواریدها هم می‌توان پی به مصنوعی بودن آن‌ها برد. در مرواریدهای مصنوعی بعد از خراشیده شدن، رنگ ماده داخلی زیر پوسته نمایان می‌شود اما در مرواریدهای اصل، بعد از خراش سطح آن و زدودن گرده‌های حاصل از خراش، سطح زیرین با همان کیفیت و رنگ و درخشش نمایان می‌شود

نحوه قیمت گذاری مروارید

ارزان ترین و گران ترین مرواریدها

نحوه قیمت گذاری مروارید بر اساس شکل ظاهری، اندازه، رنگ و … انجام می‌گیرد. مرواریدها هرچه گردتر و به اصطلاح غلتان‌تر باشند و هرچه اندازه آن‌ها بزرگتر باشد، گران تر بوده و ارزش بیشتری دارند. مرواریدهایی که شکل کروی و گرد ندارند، مرواریدهای باروک نامیده میشوند که بیشتر در آبهای شیرین به وجود می‌آیند و قیمت نسبتاً پایین‌تری دارند.

مرواریدهای آب شور جلا و رنگ بهتری دارند و درخششان از مرواریدهای آب شیرین بیشتر است. همین هم باعث شده تا قیمتشان قدری بالاتر باشد اما اگر بخواهیم مروارید را از نظر رنگ آن بررسی کنیم باید گفت مرواریدها طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را در خود دارند. اگر نظر ما را بپرسید می‌گوییم در انواع مختلف مرواریدها آن‌هایی که رنگ طبیعی دارند بهترین هستند، اما شما می‌توانید مرواریدهای رنگ‌آمیزی شده را هم با رنگ‌های مختلفی خریداری کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.